02.11.2009



Dette prosjektet handlet om å innvolvere brukerene i designprosessen.
Vi hadde bl.a ett intervju med revmatikerforbundet, og skulle utifra deres synspunkter på eksisterende produkter, designe en universell potetskreller.

Jeg rettet meg spesielt mot storkjøkkenet v.s. amatørkjøkkenet - og prøvde å designe en skreller som skulle dekke alle de profesjonelle behovene rund et slikt produkt. 
Etter eget intervju med bruker, en pansjonert kokk på 21år, laget jeg denne problemstillingen:

Hvordan tilrettelegge grepsflate og bruksmetode av en rotfruktskreller på ett storkjøkken så vel som et amatørkjøkken, når bruker har funksjonsnedsettelse?


Jeg kom opp med tre formkonsepter...og gikk for den lengst til høyre 

(En rotfruktskreller med med ett visuelt kuleledd, og mulighet til å rotere 270grader rundt den vertikale aksen, samt legges sammen så bladet ikke blir eksponert for unødvendig kontakt med andre metallgjenstander i skuffen - og derfor holdes bladet skarpt)




Produktbilde av utseendemodell.

Catiamodeller - 3D dataprogram - formgivning i data


Det var et utrolig morsomt prosjekt, og jeg følte jeg lærte utrolig mye om brukerorientert design. Å innvolvere brukeren aktivt i en designprosess er med på å luke ut feilene man selv ikke ser...Det er også bare brukeren selv som kan vinkle produktet i riktig retning, da det er de som er i fysisk kontakt med produktet.


Nå er det kaffemaskin som er på agendaen...gruppeprosjekt..! Nå skal det hele vinkles mot interaksjonsdesign - og intuitiv forståelse av produktet. Det skal være brukergrensersnittet i fokus, samt ergonomi.


Det er forøvrig det beste prosjektet hittil, da vi blir sponset av bl.a Solberg og Hansen Co, samt Nespresso - med ferske kaffebønner og fantastiske espressomaskiner.


Stay tuned ;)



2 kommentarer:

  1. Wow, så utrolig kult :D Gøy å se hva du driver med borti der, gleder meg til å se mer :) Du er flink!

    SvarSlett
  2. Du er virkelig superflink :-)

    Hilsen Mamsen din

    SvarSlett